>

Média

>

25. 6. 2025

Prosadili jsme rychlejší výstavbu plynových zdrojů a další reformní kroky ve školství

Novelu energetického zákona a novelu školského zákona dnes schválili poslanci poté, co jej dolní komoře vrátil k projednání Senát. Tzv. Lex Plyn, který předložila skupina poslanců v čele s Lukášem Vlčkem, umožní rychlejší realizaci paroplynových elekráren. Novelizace školského zákona, pro kterou dnes poslanci znovu hlasovali téměř jednomyslně, pak omezí odklady školní docházky a nahradí známkování u žáků v 1. a 2. třídách slovním hodnocením.

Hlavní podstata energetického zákona zůstala zachována - povolování plynových a paroplynových elektráren s výkonem nad 100 MW. Stát díky novele také získá možnost v kritické situaci prodloužit za přísných podmínek, aby nemohlo docházet ke zneužití, provoz uhelných bloků, dokud nebudou zapojeny nové zdroje. V neposlední řadě novela z pera ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka zakazuje provozování tzv. mařičů, tedy zařízení, která přebytečnou elektřinu jen promění na teplo bez dalšího užitku.

„Lex Plyn je pojistkou, že budeme mít i v dalších letech dostatek elektrické energie. Zároveň si necháváme zadní vrátka: pokud by nové zdroje ještě nestály, bude možné dočasně udržet potřebné elektrárny v provozu. A zákaz mařičů jasně říká, že z není možné posílat přebytečnou energii takříkajíc pánu bohu do oken ve chvíli, kdy bude možné ji například ukládat do baterií,“ uvedl první místopředseda Starostů a ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

Senát vrátil do Sněmovny tzv. „malou” novelu školského zákona. Senátoři totiž požadovali, aby byla ponechána možnost hodnotit žáky v 1. a 2.třídě známkami a nikoliv jen slovně, jak původní předloha navrhovala. Výhrady měli také ke zrušení možnosti opakovat první ročník. Poslanci dnes původní znění zákona potvrdili a připomněli, že změny prošly více než roční debatou s odborníky, zástupci škol i rodiči.

„Klíčovým posunem je, že odklad nástupu do 1. třídy zůstane jen výjimečným řešením, a to ze závažných zdravotních důvodů. Odklady dávají smysl jen tehdy, jsou-li doprovázeny jasně nastavenou pomocí pro každé dítě. Novela mění od základu přístup. Už neprověřujeme, jestli dítě školu „zvládne“ a může nastoupit, ale to, co konkrétně potřebuje, aby dříve nastoupit mohlo. Tomu odpovídá povinný individuální vzdělávací plán pro každého předškoláka s odkladem, přechodová schůzka mezi rodiči a zástupci mateřské a základní školy i rozšířené poradenské a podpůrné služby jako třeba speciální pedagogové, asistenti, nebo logopedi. Celý systém má nově poskytovat srozumitelné informace o tom, v čem je dítě silné a v čem potřebuje pomoc, aby škola dokázala opřít výuku o jeho přednosti a zároveň cíleně posilovala slabší oblasti,” řekl k novele poslanec starostů Jan Berki.