30. 4. 2025

Ondřej Lochman: Autobus na zavolání nebo přísnější kontroly kamionů. Nový silniční zákon přináší revoluci v dopravě

Modernější a bezpečnější doprava. I to je téma, které řešíme, a skvělým důkazem je silniční zákon, jehož novela prošla Poslaneckou sněmovnou i Senátem. Co nám takový zákon přinese? Třeba moderní poptávkovou dopravu – takový „taxi autobus“, větší bezpečnost na silnicích nebo možnost vyzvednout si řidičák přes Portál dopravy – jednoduše bez papírování.

Doprava není jen o autech, silnicích a pravidlech. Je to o tom, jak se každý den dostáváme do práce, do školy nebo za babičkou na vesnici. A protože pocházím z regionu, kde sídlí automobilka Škoda Auto, není divu, že právě doprava je pro mě srdeční záležitostí. Proto jsem se s chutí ujal role zpravodaje novely zákona o silniční dopravě, která teď přináší opravdu výrazné změny.

Nejde o žádnou suchou právničinu – zákon má konkrétní dopad na náš každodenní život. Vezměme si třeba tzv. poptávkovou dopravu. Představte si, že místo prázdného autobusu, který krouží po vesnicích podle fixního jízdního řádu, přijede menší vůz jen tehdy, když ho opravdu potřebujete. Trasa se přizpůsobí tomu, odkud a kam lidé opravdu jedou. Efektivnější, levnější a hlavně – konečně něco, co dává smysl.

Změny se týkají i bezpečnosti. Vznikne nový úřad – Inspekce silniční dopravy. Ten bude mít na starosti technické kontroly, vážení kamionů nebo důslednější dohled nad tím, co se na silnicích skutečně děje. A důraz se klade i na kvalitu řidičů taxíků – nově budou muset mít řidič taxislužby (včetně Uberu nebo Boltu) platný řidičský průkaz z ČR nebo EU. Lidé se tak budou moci spolehnout, že je neveze někdo, komu by tady jinak ani neuznali řidičák. Přibudou i pravidla pro auta, zprostředkovatele a evidenci – férovější podmínky pro poctivé řidiče, větší jistota pro nás ostatní.

A další plus? Řidičské průkazy půjde nově vyzvednout i na výdejních místech nebo přes Portál dopravy – tedy bez zbytečných front a papírování. Zákon také připravuje půdu pro budoucí provoz autonomních vozidel a zpřesňuje třeba i pravidla pro bezpečný odstup mezi auty.

Z mého pohledu je to zákon, který konečně přináší praktičnost do každodenního života. Nejen pro mě jako senátora, ale hlavně pro všechny, kdo se každý den spoléhají na to, že doprava v této zemi bude fungovat lépe, bezpečněji a chytřeji. Dalším krokem, kterému se budeme věnovat, je snížení maximální povolené hmotnosti jízdních souprav na 40 tun. Dnes máme povolení až 48 tun, což zatěžuje nejen samotné silnice, ale především mosty a propustky, které jsou často starší a nebyly stavěny na takovou zátěž. Snížení hmotnosti nejenže prodlouží životnost komunikací, ale výrazně zlepší bezpečnost. Menší zatížení bude mít pozitivní dopad i na dynamiku jízdy a brzdné dráhy, což je klíčové pro bezpečné silnice pro všechny účastníky provozu. A co je ještě důležité, sjednotí naše pravidla s těmi, která platí v okolních zemích, jako je Německo, Polsko nebo Rakousko.