13. 11. 2025
Nejvíce rozporované body z PPV
Připraveno Odborným týmem předsedy hnutí
MŠMT:
Za nejrizikovější považuji revizi společného vzděláváni. Ne ani tak pro myšlenku revize, ale protože neríkají, co to má být a nemají k tomu v diskusích žádná data. Rozhoduji jen dojmy a pocity? Vytkl bych jim, že vůbec nemyslí na předškolní vzdělávání a volnočasové aktivity, resp. mládežnické/dětské organizace
MPO:
Zastavení či zpomalení investic v oblasti energetiky (přenosové a distribuční soustavy, investice do obnovitelných zdrojů energie, investice do přechodových zdrojů-plynové elektrárny, systémy ukládání energie), které jediné vedou k bezpečným, stabilním a cenově udržitelným dodávkám energie.
MF:
Zásadní rozpor mezi cíli rozpočtové politiky (udržovat veřejné finance blízko vyrovnané bilance a bezpečně pod hranicí 3 % deficitu HDP, s dlouhodobým cílem vyrovnaného či přebytkového hospodaření) a navrženými opatřeními a to jak na straně příjmů (úpravy DPFO, DPPO, DPH i DzNV s negativním dopadem na veřejné rozpočty), tak na straně výdajů (garance nástupního platu, slevy na dopravu, významné investice). Boj proti šedé ekonomice a ekonomický růst bohužel nemohou přinést dostatečné zdroje, aby výše uvedené cíle rozpočtové politiky mohly být splněny.
MPSV:
Destabilizace důchodového systému do budoucna zrušením nejzásadnějších opatření - pozdější věk odchodu do důchodu a pomalejší růst u nových důchodů a stejně jako u Báry rušení "politických" neziskovek, u kterých si stát a kraje objednává sociální služby v území
MZd:
„Nedopustíme přenášení rozhodovacích pravomocí z ČR na WHO – zajistíme národní suverenitu v legislativních a rozhodovacích procesech v návaznosti na tuto mezinárodní instituci.“
dikce SPD - boj proti pandemickému plánu WHO, ale WHO vůbec nemá pravomoc státům nic nařizovat a očkování určitě není možné zpochybňovat
MZe:
V sektoru zemědělství nás bude čekat "Agrofertizace". To znamená, pod záminkou navyšování produkce a produktivity, podporu velkých zemědělských a potravinářských podniků. Bez ohledu na krajinu a životní prostředí.
MŽP:
Avizované zrušení protierozní vyhlášky. Ve výsledku to totiž bude mít dopad na celkové hospodaření v krajině, zadržování vody , biodiverzitu i ochranu přírody
MSp:
Jako nejproblematičtější na části Právo a justice považuji výrazné kriminalizační tendence a zvyšování trestní represe, což je v zemi, která má jednu z největších vězeňských populací v Evropě skutečně nepochopitelné.
Dále je tato část návrhu programového prohlášení velice neurčitá a naznačuje např. že dochází k selektivnímu trestání pro názory, z čehož vyvozuje nelogické závěry. Toto považujeme za velice nebezpečné ve vztahu k možným budoucím zásahům do nezávislosti justice nebo obranyschopnosti české demokracie.
MV:
Migrační pakt znamená zpřísnění boje proti nelegální migraci, včetně zrychlených azylových řízení, principu tzv. non entry nebo zlepšení ochrany vnější hranice. Do našich zákonů už se promítl konkrétními opatřeními, například zrychlením vyhoštění, detencemi na letištích nebo zpřísněním podmínek azylu. Zároveň pakt jasně odmítá povinné relokace a stanoví, že přijímat migranty budou jen ty země, které samy chtějí. Proč by něco z toho mělo Česko odmítat?
MO:
Rozpor PPV ukazuje např. říkají 2 % HDP, ale v jiném odstavci dodržení závazků NATO atd., které v současné době jsou 3,5 % na obranu a 1,5 na obranné infrastrukturní projekty.
MZV:
Úzká spolupráce ve V4. De facto ale může jít o vznik tzv. ruské trojky – Maďarsko, Slovensko, Česko, která se bude stavět proti podpoře Ukrajiny a sankcím proti Rusku.
MD:
Zastavení rozvoje Vysokorychlostních tratí. Priorita je silnice a auto a k tomu snižování příjmů pro dopravní stavby (Zmrazení ceny dálniční známky a rozdávání vyšších slev na jízdném). Je to krásný program pro devadesátky. Veřejná doprava pomalu, ve starých vozech (samozřejmě se spalovákem), za levnou jízdenku. A každý má právo na to jezdit rychle a svobodně. Iluzorní právo na to stát v koloně.
MMR:
„Zrevidujeme zákon o podpoře bydlení, aby odpovídal reálným potřebám měst a obcí při zajištění dostupného nájemního bydlení.“
Zákon o podpoře bydlení ještě ani nevstoupil v platnost. Nebráníme se optimalizaci zákona, změny by se však měly dělat až bude zákon v praxi vyzkoušen. Případná změna zákona musí reflektovat požadavky partnerů v území.
MK:
Zrušení poplatků za média veřejné služby a jejich převedení pod státní rozpočet, teď změna médií veřejné služby na média provlání. A sloučení ČT, ČRO a ČTK do jedné instituce, které je čistou snahou o jejich úplné ovládnutí a v PPV je definováno skrytě.
Digitalizace:
V oblasti digitalizace se vlamuje budoucí vláda do otevřených dveří a slibuje to, co už je leckde splněné. Konkrétně například u české role ve formování AI politiky na úrovni EU či budování jednotné digitální brány, která už existuje v rámci Portálu občana. A jsem velmi zvědav na uplatňování řízení státu na základě dat, protože pak se ukážou naprosto neodůvodněné náklady zakládané PPV v oblastech jako jsou daňové úlevy, zestátnění ČEZu, rušení stabilizačních úprav důchodového systému apod.
Ochrana zranitelných:
Politické neziskové organizace a jejich nejasná definice. Jde o neziskovky, které se nelíbí nějakému politikovi? – tak to komentoval Jindřich Šídlo
Bydlení:
Za bydlení rozhodně státní půjčky na akontaci při pořizování prvního bydlení pro mladé rodiny, které jen zvýší poptávkovou stranu, povede to k dalšímu přehřátí trhu a může tak být naopak přímým ohrožením dostupnosti bydlení. Neuvážené revize zákona o podpoře bydlení, který po desítkách let konečně má začít platit od ledna 2026 (nejsou ale konkrétní). A vytváření nového státního super úřadu namísto stavebních úřadů, které opět destabilizuje již tak personálně oslabené úřady. Změna každé 4 r. o 180’ výstavbu rozhodně nezrychlí.
Jinak. Slibovali lidem zlevnění hypoték a místo toho nabízí jen slevu na úroky a jen pro rodiny, které mají dítě mladší 6 let, takže lidem nic nezlevní. Opustili svůj další slib, stejně jako že zruší MMR, a to ještě ani nezačali vládnout. Asi konečně pochopili, že zlevnit hypotéky by způsobilo jen další nažhavení poptávky.
Věda, výzkum:
Bylo by fajn, kdyby vycházeli z reality a nepsali tam, že zrevidují systém hodnocení výzkumu M2017+, když byl letos schválen systém hodnocení M2025+. nebo že nesouhlasíme se zrušením ministra pro vědu a výzkum, protože je pro nás tato oblast prioritní a ministr, pod koho to teď spadne, na ní nebude mít čas.