30. 4. 2025
Mikuláš Bek: Terciární vzdělávání potřebuje nový rámec. Česko už nemůže dál přešlapovat
Zákon o vysokých školách, který platí v České republice už od roku 1998, byl za čtvrtstoletí novelizován pětatřicetkrát. Přesto zůstává v základu stejný – a především neodpovídá tomu, jak se změnily potřeby společnosti, studentů ani pracovního trhu. V posledních dvaceti letech jsme se několikrát pokusili o hlubší reformu, ale žádná z nich nebyla dotažena. Dnes se k této otázce musíme vrátit. A tentokrát s větší rozhodností.

Důvod je jednoduchý: náš systém terciárního vzdělávání už dlouho nefunguje tak, jak by měl. Nejen, že nenabízí dostatek různorodých cest ke vzdělání, ale i často také zbytečně komplikuje lidem přístup ke studiu. Výsledkem je, že Česko zůstává hluboko pod průměrem EU v podílu obyvatel s ukončeným vysokoškolským nebo vyšším odborným vzděláním. Zároveň roste počet těch, kteří studium nedokončí – a to je ztráta jak pro jednotlivce, tak pro společnost.
Měli bychom proto začít mluvit o novém rámci, který by odpovídal realitě 21. století. Nestačí jen upravit starý zákon – je potřeba vytvořit srozumitelnou strukturu, která bude respektovat rozdílné role univerzit, vyšších odborných škol a dalších vzdělávacích institucí. Musíme lépe oddělit akademické a profesní dráhy, ale zároveň jim dát stejnou váhu. Zásadní je také otevřít cestu ke kratším, praktičtěji zaměřeným programům, které lidem umožní rychleji vstoupit na trh práce – nebo se na něj vrátit s novou kvalifikací.
Velkou příležitost vidím i ve větší prostupnosti systému. Měli bychom umožnit studovat na částečný úvazek, upravit systém finanční podpory a zjednodušit uznávání zahraničního vzdělání, zejména v rámci EU. K tomu patří i zavedení jednotného kreditového systému, který je v Evropě běžný a pomáhá studentům lépe plánovat a kombinovat své vzdělávací cesty.
Změny se musí dotknout i akademické dráhy. Současná pravidla nejsou vždy srozumitelná a často neoceňují praktické zkušenosti. Je třeba zavést jasný model funkčních míst docentů a profesorů, který bude transparentní a spravedlivý.
Taková reforma není otázkou jednoho volebního období. Ale je nezbytná, pokud má Česká republika obstát v konkurenci moderních států a nabídnout vzdělání, které odpovídá potřebám okolního světa. Jde o to, aby se terciární vzdělávání nestalo překážkou, ale příležitostí.