28. 3. 2025

Mikuláš Bek: Školství potřebuje modernizaci. Novela školského zákona ji přinese

České školství prochází jednou z největších změn za poslední dvě dekády. Novela školského zákona, kterou aktuálně projednává Poslanecká sněmovna, řeší mimo jiné problémy financování regionálního školství a zavádí větší podporu pro žáky a školy.

Klíčové změny, které novela přináší

Školní psychologové a speciální pedagogové na každé větší škole

Novela zavádí povinnost mít ve školách s více než 180 žáky školního psychologa nebo speciálního pedagoga. Menší školy budou mít přístup k těmto odborníkům alespoň v omezeném rozsahu. Cílem je zajistit systematickou pomoc dětem a podpořit učitele v práci s nimi.

Sociální pedagog jako klíčová podpora pro ohrožené děti

Školy pracující s dětmi ohroženými školním neúspěchem budou moci systémově financovat sociálního pedagoga. Tento krok pomůže nejen žákům z náročného prostředí, ale i učitelům, kteří se s těmito výzvami potýkají ve třídách.

Modernizace maturit a větší flexibilita při jejich skládání

Novela umožní, aby školní část maturity mohla být koncipována jako komplexní profilová práce. Studenti budou moci část maturitní zkoušky nahradit odbornými certifikáty, například v oblasti IT nebo cizích jazyků.

Duální vzdělávání a lepší příprava na trh práce

Firmy budou mít možnost certifikovat se jako poskytovatelé praktického vyučování. Studenti se tak budou moci učit přímo v reálném pracovním prostředí, což jim usnadní přechod na trh práce.

Stabilnější financování škol: Co se změní?

Financování škol bylo v posledních letech předmětem mnoha odborných debat. Dosavadní model přinesl skokový nárůst pedagogických úvazků bez odpovídajícího zlepšení vzdělávacích výsledků. Celkový počet zaměstnanců v regionálním školství vzrostl o 47 500, z toho 23 000 nových učitelských úvazků, přičemž se zvýšil i podíl nekvalifikovaných učitelů.

Indexace financování škol

Novela zavádí indexaci financování, která umožní zohlednit náročnost vzdělávání v jednotlivých školách a přizpůsobit objem finančních prostředků jejich specifickým potřebám. Cílem je spravedlivější rozdělování prostředků a efektivnější využití státních financí.

Převod odpovědnosti za financování nepedagogické práce na zřizovatele

Novela mění systém financování tak, aby mzdy nepedagogických pracovníků (školníků, administrativních pracovníků, kuchařek) byly hrazeny přímo z rozpočtů obcí a krajů, které za tímto účelem budou navýšeny skrze RUD. To posílí autonomii zřizovatelů a umožní jim lépe plánovat provozní výdaje škol.

Novela školského zákona přináší konkrétní kroky ke stabilnějšímu, spravedlivějšímu a modernějšímu vzdělávání. Je výsledkem široké odborné diskuse a reflektuje potřeby škol, učitelů i rodičů.

Věřím, že tyto změny přinesou kvalitnější a dostupnější vzdělávání pro všechny žáky.